En trevlig överraskning!

Var på jakt efter ett nytt blad till min innebandyklubba då jag varit något för omild i behandlingen av mitt gamla blad.

Det skulle visa sig vara svårare än jag trott då detta blad var väldigt populärt och verkade vara slut i hela östergötland, något nytt skulle förmodligen inte komma in heller då det var förra säsongens blad. Jakten kunde börja…

Besökte ca 80 % av Norrköpings sportaffärer och fick då dessutom ett utmärkt tillfälle att se vilken service och bemötande jag skulle få. Och jag skojar inte när jag säger att det skiljde sig likt smaken på husmanskost och indisk mat. Eller mer sant; likt att vara på lyx-spa eller befinna sig i ett slavläger.

I första butiken irrade jag runt i ca 30 min utan att vare sig hitta rätt blad eller få kontakt med någon personal. Trots att butiken nästan var tom på kunder så var ingen där intresserad av mig när jag kom in. Så jag tappade själv intresset (och tiden) och gick därifrån besviken.

I nästa butik skulle det visa sig att man var intresserad av att jag skulle köpa något, men man hade noll kompetens inom området innebandy. Jag fick styra samtalet och ställa alla frågor och istället för att ta hjälp, valde mannen att själv försöka svara och vi kom ingen vart. Inget köp där samt en dålig känsla då de tittade på mig som jag kom från månen när jag frågade dem saker… Nu var jag både besviken och sur.

I de nästföljande butiker jag var i, möttes jag av liknande situationer och ingen var egentligen intresserad av att verkligen hjälpa mig.

Började känna att det skulle nog inte bli något nytt blad, utan det får bli en ny klubba istället, vilket är mycket dyrare… trist. Blev tvungen att spela en match med min gamla klubba, och genast var jag 10 år tillbaks i innbeandykompetens, ni som spelar vet hur det är att kasta sig in med en gammal klubba är man vant sig vid en ny, det gick åt skogen och skotten också.

Var i linköping på möte och passade då på att besöka Intersport i lkanohuset för att kolla om man kunde ha tur. Vilken helomvändning!
Det började med att jag går fram till innebandyavdelningen och står där i ca 30 sek innan en ung kille kommer fram till mig, hälsar med ett leende och frågar om jag hittar det jag ska, bakom honom kommer ytterligare en i personalen, en ung kille som förefaller vara praktikant. Jag svarar honom:
– Eeh, jag vet inte riktigt, jag letar efter ett specifikt blad.
Killen: -Jaha, ja, det händer ju att man behöver byta dem, vilket blad letar du efter?
Jag: -fatpipe hole heter det….
Killen: -Ok, jag ska kika (han börjar leta i hyllan framför)
– Nej det finns inte här, jag kollar lagret! häng kvar.
Jag: -Ok, tack
Efter ca 3 min kommer han tillbaks och beklagar att han inte hittade bladet och ber mig vänta så ska han hämta en annan kille som är innebandyexperten som kanske kan hjälpa mig att hitta ett alternativ.
Experten anländer inom 30 sek.
Experten: -Hej! Innebandygrejjer på gång?
Jag: -Yes! bladet fatpipe hole, verkade vara slut?
Experten: -Hörde vad ni pratade om och jag hittade faktiskt ett ex som var högervinklat, dock bara i silverfärg, tror du det kan vara något?
Jag: -Åh perfekt!´tack det tar jag!
Experten börjar sedan ställa frågor till mig om var jag spelar, vilken postition, hur jag brukar passa och skjuta och om jag haft problem med skott tidigare osv. Vilket jag har haft stundtals…
Vi stod och pratade i 5 min, eller han frågade och jag svarade. Utifrån det jag berättat för honom så rekommenderade han olika blad och klubbor och material som skulle kunna tänkas passa mig.  Han själv spelade ganska högt upp i serierna och kunde även berätta om sina egna erfarenheter av vissa klubbtyper, som jag funderat på ett tag.
När vi pratat klart visste jag precis vilken klubba, blad, lindning till klubba jag skulle använda. En kostnad på ca 1500 kr som kändes som en struntsumma efter den personliga genomgång jag fått. På 15 min hade jag fått en analys av min spelstil, tips och råd och svar på frågor jag funderat flera månader på, gratis och med ett leende.
Jag köpte faktiskt inte mer än bladet för 250 kr just nu. Men jag köpte något annat, jag köpte varumärket, och kommer hädanefter förknippa Intersportskyltarna jag ser med Christian och Thomas.
Ja dom hette så, killarna som hjälpte till.
De har precis värvat en kund som sliter mycket på sina prylar och handlar innebandygrejjer ganska ofta. Och jag har åtminstone några aktiva år kvar så långsiktigt kan det ju ge dom mycket pengar.

Jag kommer alltså betala dem pengar, men jag har ändå en positiv glad känsla när jag tänker på affären och servicen! Så lyckas man med bra service – man ger kunden ett bestående positivt intryck.

En mycket trevlig överraskning Intersport!

Ikväll är det dags för träning med nya bladet, skålat och klart!