Frisören med känsla för service

Var och klippte till håret häromdagen. Var om något ställe blir kundmötet och den personliga servicen mer påtaglig än när man besöker frisören?

Man sitter i stolen, med en duk över sig så armarna är täckta. Någon som har vassa och varma föremål flaxar omkring runt ögonen och huvudet. Om något går fel kan man inte göra något annat än att plocka fram hårtrimmern och dra av alltihop. – Ja man är ganska utlämnad som kund i det läget. Då vill man gärna känna ett förtroende för frisören och en trygghet i att hon/han vet vad den gör.

Men hur vinner frisören kundens förtroende? Här är ett bra sätt som funkade på mig:

När jag klev in i butiken möttes jag av ett tydligt och glatt: hej! Och minst 3 frisörer tittade på mig och nickade vänligt när jag klev in. Som vanligt hinner man med 5 min skvallerblaskor om Britney Spears senaste utspel etc. innan det är min tur. Men detta möte med frisören startar inte som hos en del andra frisörer.

Här blir jag tillfrågad om jag vill ha en kaffe innan, vilket jag gärna tar. Sen är det hårtvättning och då får jag frågan om jag vill ha lite massage samtidigt, – javisst säger jag! Och så går det igång nån slags knådning i stolsryggen vid hårtvätten samtidigt som stolen automatiskt fälls ned. Mmm, skönt tänker jag….

Sen klipps håret på ett proffsigt sätt medan ett trevligt samtal hålls. Lite lagom ledigt sådär.

När det är färdigt får jag frågan om jag är nöjd och får kika med spegalar från olika håll. Jag är riktigt nöjd och kar en bra känsla i kroppen efter hela service-mötet jag fått.

Var jag var? Det är ingen hemlighet: Stylestation i Norrköping.

Resultatet? Ja bedöm själva…