Service i världsklass

Bild på Landstingets logotype

Har varit med om det största man kan vara med om som människa, pappa och partner, har sett min son komma till världen nu i veckan. Det var mitt andra barn, men denna upplevelse är något man aldrig vänjer sig vid eller får för mycket av.

Själva förlossningen gick bra, utan komplikationer och barnet är fullt friskt. Men det var inte det jag tänkte skriva om här. Utan om den helt fantastiska hjälp, service och bemötande vi fick under våra dagar på Vrinnevisjukhuset i Norrköping.

När man jobbar med service och bemötande dagligen får man en känsla för hur människor ställer sig till begreppen och hur intresserade de verkligen är att ge en bra service.

På förlossningsavdelningen står man väldigt utlämnad och maktlös inför en kroppslig process som man som pappa inte kan göra mycket åt. Därmed lägger man sitt förtroende och hela sin tillvaro i händerna på dem som kan – barnmorskor, läkare och annan sjukhuspersonal.

Barnmorskan vi fick började med att möta upp oss med ett stort leende och en positiv stämma. Det kändes skönt direkt. Hon var väldigt lugn och saklig hela tiden och var noga med att hela tiden fråga oss om hur vi upplevde saker och ting. Utifrån vad vi svarade kunde hon sedan hjälpa oss med det vi undrade över.

Under själva förslossningsarbetet är det ganska kaotiskt och man blir liksom inte mottaglig för så mycket runt om. Men det är då man ändå ska få livsviktiga instruktioner att ta till sig. Det barnmorskan gjorde då var helt otroligt. Hon visade med hela kroppen hur hon ville att min sambo skulle göra för att möta en värk. Fysiskt gjorde hon demonstrationer och talade lugnt hela tiden. Aldrig kom någon kommentar där hon tog för givet att vi visste saker eller att vi borde förstå.

Vi kände oss helt trygga. När allt var klart var man bara tvungen att ge henne en stor kram och tack oerhört mycket för att hon varit en sån bidragande faktor till att allt gick vägen.

-Bättre service och bemötande än så kan man väl inte få tänkte vi. Men när vi kom till BB så upptäckte vi att detta inte var en tillfällighet beroende på att vi haft tur med barnmorskan. Detta var en levande kultur på dessa avdelningar.

På BB fick vi samma härliga service och bemötande av personalen. De var uppriktigt intresserade av oss och ”gjorde inte bara sitt jobb”. Det känns liksom ända in i hjärtat när någon bryr sig, och de gjorde de. Allt i från att hjälpa till med mat och login runt om, till hur bebisen fungerar. De hade till och med en liten miniutbildning för några av oss i bad och amningsteknik. Hela tiden med fokus på oss och inte utifrån hur det har varit, hur reglerna säger etc.

Detta gjorde så att allting gick lättare, oron blev mindre och vi kunde känna oss starkare och mer självsäkra som föräldrar.

Detta är vad service i världsklass handlar om. Ett genuint intresse för ”kunden” eller motparten där man är lyhörd och tar personen på allvar i alla lägen. Gör sitt bästa och lyckas man inte tar man hjälp.

Vården får ofta mycket skit. Men här vill jag verkligen hylla Vrinnevisjukhuset och dess personal till skyarna när det gäller service och bemötandet vi fick under vår tid där i maj. Många företag runt om i landet skulle ha mycket att lära om service av dessa personer.

Ett stort tack till Anna-Maria, Helene, Gulli och de andra på dessa avdelningar.

Nej nu måste jag sluta skriva, den lille ropar!