Utbildning för medborgarkontoret i Linköping

Håller på att sammanställa diskussioner och intryck från utbildningen tor-fre förra veckan. Många bra tankar och diskussioner som kom upp på tapeten då. De pedagogiska förutsättningarna var kanon i och med att vi hade roligt! Det är svårt att lära sig och ta till sig något om man inte har roligt på vägen, och det hade vi verkligen! Den trevliga miljön i Medevi brunn gjorde givetvis också sitt!

Att bygga ett starkt varumärke kan ta 10 år av hårt arbete – att stjälpa allt och dra varumärket i botten kan ta 10 sekunder av ignorans mot kunden.

Det som slår mig direkt är hur lika vi är när det gäller att se sin kund. Jag blev verkligen positivt överraskad av att höra de som ska stå för en del av den direkta servicen för medborgarna vara så positivt inställda till medborgaren som en ”kund” och att det blir en slags affärsrelation i mellan dem. Det är kundrelationen som värdesätts, inte bara pengarna.

För oavsett om du arbetar med service för medborgare, service i en butik eller har kundmöten på andra sätt så handlar det om varumärket. Hur man representerar ett varumärke och gör det attraktivt för omvärlden.

Vinsten om man har samtliga av sina anställda med på resan mot ett starkare varumärke blir mycket större än bara ekonomisk. Förtroende från kunderna och ett positivt laddat varumärke kan man inte köpa för alla pengar i världen, det behöver byggas från grunden med positiva värden och beteenden hos de anställda. Därför duger det inte med att 1 av 10 personer sitter i fikarummet och gnäller över kunderna och företaget. Det är då dags att börja fundera…. nu gör vi något för våra anställda, vi är med i:

Kampen för ett kundvänligare Sverige!

Tackar medborgarkontoret Linköping för ett par roliga, intressanta och mycket givande utbildningsdagar där jag fick vara kursledare!